Geacht college,

Regelmatig verschijnen berichten in de pers dat Telefoonbedrijven zoals KPN en Vodafone niet de gewenste dekking voor mobiele telefonie leveren die mag worden verwacht door klanten van deze bedrijven.Klanten betalen immers voor het product mobiele telefonie.
Na klachten over de slechte bereikbaarheid van B.V het alarmnummer 112 hebben TNO en het Agentschap Telecom hier onderzoek naar gedaan. Ondanks dat uit dit onderzoek wordt afgeleid dat de bereikbaarheid van dit alarmnummer in de meeste gevallen in orde zou zijn, is het nog steeds zo dat er in Drenthe hele gebieden zijn waar dit absoluut niet het geval is.

Klanten kregen o.a. het advies om met een vaste telefoon 112 te bellen.

Hoezo een serieus advies?

Naar aanleiding van bovenstaande wil Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. graag aandacht voor het volgende:

Ook in Nieuwlande e.o. (gem. Hoogeveen en gem. Coevorden) spelen deze problemen en dit wordt ook onderkend door genoemde providers.
Ook de hulpdiensten kunnen dit probleem onderschrijven, omdat mobiel bellen steeds belangrijker wordt, niet alleen voor de onderlinge communicatie maar ook voor het inschakelen van de hulpdiensten via het alarmnummer 112 (het P2000 veiligheidssysteem).

Ook het inschakelen van vrijwilligers die AED apparaten moeten bedienen zou mis kunnen gaan omdat het waarschuwingsysteem hiervoor ook op mobiele telefonie is gebaseerd.

Recent werd duidelijk dat de overheid overweegt om het landelijke sirenenetwerk vanaf 2017 mogelijk buiten werking te stellen en dat deze dienst voor noodgevallen onder andere overgenomen gaat worden door een SMS alert.

Bereik met de mobiele telefoon is dan natuurlijk noodzakelijk. Ook moet het in noodgevallen mogelijk zijn om de hulpdiensten te bellen. Daarnaast maakt de overheid steeds vaker gebruik van services waarbij een mobiel netwerk nodig is. Denk hierbij aan het inloggen bij verschillende overheidsorganisaties via DigiD, waarbij een SMS-code verstuurt wordt.
Als Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. weten we ook dat de providers private partijen zijn maar in Nieuwlande e.o. speelt, door deze problemen, de veiligheid van de inwoners een rol.
Het lijkt ons dat mensenlevens een belangrijkere rol hebben dan commerciƫle belangen.

Naar aanleiding van deze zaken heeft onze fractie de volgende vragen:
1.Deelt het college onze zorgen m.b.t. het slecht functionerende mobiele netwerk in Nieuwlande e.o.

2.Zou het college willen onderzoeken of dit voor meer plaatsen geldt binnen onze gemeente?

3.Zou het college hierin haar verantwoordelijkheid willen nemen richting de landelijke providers?

4.Deelt het college ook het standpunt van Gemeentebelangen Hoogeveen dat veiligheid van de inwoners boven commerciƫle belangen hoort te gaan?

5.Wil het college onderzoeken of inwoners, door deze problemen m.b.t. mobiele telefonie, ook het risico lopen dat B.V hulpdiensten niet op tijd bij calamiteiten ter plaatse zijn?

6. Nieuwlande is verdeeld over 2 gemeentes (Hoogeveen en Coevorden) daarom willen we het college ook oproepen om in contact te treden met de gemeente Coevorden over dit probleem.

De fractie van Gemeentebelangen Hoogeveen e.o.

Raadslid Jan Giethoorn.